Veranderen is de enige constante in IT. Niet omdat je dat per se wilt, maar omdat iedereen om je heen verandert. Je moet gewoon mee. Het zou voor sommige IT-organisaties mooi zijn als je een “klaverblad” insteek kan vasthouden. Dan geldt het credo : “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder”. Dit voorkomt schijnbaar de reguliere veranderingen, maar niets is minder waar. Veranderen moet.
Nieuwe generatie
Het duurt niet meer zolang voordat de nieuwe generatie IT-specialisten en Managers zich aandient. Deze zijn opgegroeid in een wereld van mobiele applicaties en digitale technologieën, waarbij veel geprobeerd wordt en als het niet bevalt weer gede-installeerd wordt. Ook is de zorg waar je informatie staat van een ondergeschikt belang, als data maar beschikbaar zijn en niet door anderen ongeoorloofd kunnen worden gebruikt. Daarnaast streeft deze generatie steeds minder naar het bezitten van spullen en staat ze open om zaken te delen en (betaald) te gebruiken zolang het nodig is. Tot slot combineert deze generatie privé en zakelijk zo, dat de reguliere werkdag en werkweek niet meer passen in de levensstijl.
Uitdagende projecten
Het is niet ondenkbaar dat het “thuis werken” van de organisatie straks ook voor de hele IT-afdeling geldt en dat IT-medewerkers en managers zich niet tot hun pensioen vastbijten aan een enkele werkgever, maar meerdere werkgevers gelijktijdig bedienen op basis van hun expertise(s). Het gaat er niet meer dat medewerkers zich aan de organisatie moeten committeren voor een speci!eke taak, maar om hoe lang jij hun interesse kan behouden door uitdagingen en projecten te blijven bieden.
Het staat vast. Veranderen komt eraan en je kan best nog een keer je data center vernieuwen op basis van dezelfde architectuur en beleid, maar de volgende vernieuwing is dan nog radicaler en forceert de IT-organisatie over stag te gaan. Laat staan dat je wellicht dan te laat bent en gedwongen impopulaire acties moet ondernemen.