Outsourcing bestaat al een tijdje en lijkt een hopeloos verouderde serviceverlening en werd vroeger als een slecht beleid beschouwd. Bedrijven moeten soms kosten besparen om in bedrijf te blijven, vooral in een periode van recessie. Door productie en niet-kernactiviteiten uit te besteden, hebben veel bedrijven dat kunnen doen. Ook lijkt outsourcing alleen voor grote Enterprise organisaties van toepassing te zijn die veelal te maken hebben met vastgeroeste processen, architecturen en applicaties en moeilijk medewerkers vinden om dit te kunnen onderhouden.
Primair is Outsourcing een zakelijk model waarbij een partij buiten een bedrijf wordt ingehuurd om diensten te verlenen of goederen te maken die traditioneel intern door de eigen werknemers en personeel van het bedrijf werden uitgevoerd. Enkele veel voorkomende outsourcingactiviteiten zijn: IT-ondersteuning, personeelsbeheer, faciliteitenbeheer, supply chain management, boekhouding, marketing, engineering en klanten- en serviceondersteuning.
De zakelijke veranderingen sinds 2000 gaan alsmaar sneller en vragen van organisaties, gevraagd en ongevraagd, een hoge mate van flexibiliteit om te kunnen reageren op concurentie, wet- en regelgeving, veranderende technologieën en vooral een sterke veranderende klant verwachting. Dit eist van zowel de meer traditionele – als de start- en scale-up organisaties een extreme focus op het behalen van bedrijfsresultaten. Volgens Quint is de traditionele beoogde kostenreductie niet langer meer de primaire reden om te outsourcen. Focus op de core business en verbetering van service en kwaliteit zijn de nieuwe belangrijke doelen waarbij outsourcing, organisaties juist in staat stelt om onderscheidend te blijven in haar marktsegment. Een opvallende verandering die door outsourcing mogelijk wordt gemaakt is de groeiende behoefte van organisaties naar transformatie en innovatie.